De behandeling van lipoedeem moet volgens de Nederlandse richtlijn berusten op een vijftal pijlers:

1. Een gezonde leefstijl en gewichtsschommelingen (met name gewichtstoenames) voorkomen. Indien een patiënt hier hulp bij nodig heeft dan kan een diëtist ingeschakeld worden om een goede calorische balans te bewerkstelligen.
  2. Blijven bewegen. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) is daarbij een goede leidraad. Indien patiënt, door vermoeidheid of pijnklachten aan de benen, hier moeite mee heeft, dan kan een fysiotherapeut hier wellicht bij helpen.
  3. Patiënten met lipoedeem kunnen ook vocht vasthouden in de benen (oedeem). Het aanwezige oedeem kan het gevolg zijn van een probleem aan de aders in de benen (chronisch veneuze insufficiëntie, spataders) of lymfe-afvoer, maar kan in sommige gevallen ook een bijkomend verschijnsel zijn van de lipoedeem. Het vochtprobleem kan met druktherapie (therapeutisch elastische kousen, steunkousen) of manuele lymfedrainage aangepakt worden door een oedeemtherapeut, fysiotherapeut of huidtherapeut.
  4. Bepaalde patiënten ervaren het lipoedeem en de bijhorende klachten als een zware mentale en psychische last. Zij kunnen baat hebben bij psychische begeleiding.
  5. Tot slot kan het overtollige en vaak pijnlijke vetweefsel verwijderd worden door middel van liposuctie met tumescente lokale anesthesie (een speciale wijze van plaatselijke verdoving door het inbrengen van een grote hoeveelheid vloeistof) en met gebruik van vibrerende canules.

Wat zijn de oorzaken van Lipoedeem?

De oorzaak voor lipoedeem is nog niet volledig bekend. Waarschijnlijk spelen erfelijke factoren en vrouwelijke hormonale factoren een rol. Dit laatste wordt gedacht omdat de aandoening alleen bij vrouwen voorkomt, en zich pas ontwikkelt vanaf de puberteit. De erfelijke factoren zorgen voor een genetische aanleg. Deze kan niet weggenomen worden en de ziekte kunnen wij niet genezen.

Gelukkig kunnen de bijbehorende overmatige vetophopingen en pijn- en/of vermoeidheidsklachten verminderd worden door tumescente liposuctie.

Wat kan er aan lipoedeem gedaan worden?

Vrouwen met lipoedeem zitten vaak lang in het medische circuit, zonder dat er een oplossing geboden wordt. De behandeling bestaat meestal uit een combinatie van voedingsadviezen, lichaamsbeweging, steunkousen, endermologie en lymfedrainage. Medicijnen hebben op deze aandoening geen effect. Veel patiënten merken echter dat het probleem ondanks al deze maatregelen nauwelijks vermindert. Tumescente liposuctie kan in veel gevallen wél een effectieve behandeling zijn. Niet alleen wordt het lichaam naar normale proporties teruggebracht, maar ook de klachten die veroorzaakt worden door lipoedeem – zoals vermoeide benen, een pijnlijke huid en een gezwollen gevoel – verminderen bij veel patiënten aanzienlijk.

De doelstelling van dit type liposuctie is dus anders dan wanneer de ingreep om zuiver cosmetische redenen wordt uitgevoerd. Staat bij de cosmetische liposuctie het cosmetische resultaat op de voorgrond, bij lipoedeem helpt de ingreep mensen vooral om weer makkelijker te kunnen bewegen. De behandeling kan worden ondersteund met lymfedrainage voor en na de ingreep. Het dagelijks dragen van steunkousen kan na een liposuctie tot het verleden behoren. En ook dat is voor veel lipoedeempatiënten een enorme verbetering.