Tijdens de eerste afspraak geeft de plastisch chirurg uitleg over de ingreep, de mogelijke risico’s en de nazorg. De chirurg onderzoekt je en bespreekt de mogelijkheden. Ook zal de chirurg vragen stellen over je algemene gezondheid, medische achtergrond en medicijngebruik. Gebruik je medicijnen? Neem dan een recente medicatielijst mee. In overleg met de arts staak je zonodig het medicijngebruik.

Na het intakegesprek met de arts heb je een gesprek met de consulente. Ze zal je informatie geven over hoe het traject eruit zal gaan zien, informeren over de nazorg, de kosten en de tijdsplanning. De consulent is je contactpersoon en zal je door het gehele traject begeleiden.

Wat zijn de risico's van een schaamlipcorrectie?

Een schaamlipcorrectie is een relatief eenvoudige ingreep met weinig gevaren. Bij elke chirurgische ingreep is er een klein risico op complicaties zoals een wondinfectie of nabloedingen. Bij een schaamlipcorrectie is er een erg kleine kans dat stukjes van het littekenweefsel op de schaamlippen minder gevoelig worden. De chirurg informeert je over de mogelijke risico's van de ingreep.

Waar vind ik ervaringen van andere vrouwen?

Op Beyervaringen.nl kun je voor-en-nafoto's bekijken en ervaringen en tips lezen van vrouwen die kozen voor een schaamlipcorrectie.

Hoe lang duurt het herstel van een schaamlipcorrectie?

Het herstel van de operatie duurt ongeveer zes weken. De eerste dagen kunnen de schaamlippen pijnlijk en gezwollen zijn en kunnen de operatiewonden nog wat nabloeden. Koelen helpt goed, net als het zitten op een opgerolde handdoek. Het operatiegebied kan nog een tijdje ongemakkelijk en wat trekkerig aanvoelen. Dat neemt in de loop van de tijd af en na zes weken kun je ook weer sporten en vrijen. Heb je na de ingreep vragen over je herstel, dan kun je ons dag en nacht bereiken.

Welke verdoving is er mogelijk?

Een schaamlipcorrectie wordt meestal uitgevoerd onder lokale verdoving. Algehele narcose is soms ook mogelijk. De chirurg kan je hierover adviseren.